Cca.1910 - Hala Unirii
Cărbune pe hârtie – Prima jumătate a secolului al XX-lea
Inv. 805 – Colecţia Pinacotecii
Compoziția surprinde Piața Unirii cu hala în fundal într-o zi aglomerată. Artistul se plasează în exterior, la marginea mulțimii, și reușește să observe personajele din schița de mai sus, în interacțiuni cotidiene. Astfel lustragiul și ofițerul sunt așezați în prim-plan lângă bragagiu, iar în spatele lor vin vânzătorii de legume cu panere pe umeri sau pe cap. Mulțimea se formează în planul din spate, iar pe fundal, ca un personaj principal, se conturează Hala Mare. Aceasta a fost construită în Piața Ghica, viitoarea Piață a Unirii. Construită în vremea lui Alexandru Ioan Cuza, Hala Mare a fost destinată comerțului cu carne și extinsă până în 1872 cu alte anexe. Construită de Alfred Godillot după modelul piețelor pariziene, Hala mare a fost prima dintre pavilioanele care alcătuiau Halele Centrale, şi ultima demolată în ultimul deceniu comunist. Lucrarea este semnată în dreapta jos cu negru: „A. Murnu”.
Ary Murnu – Hala Unirii
Charcoal on paper – First half of the 20th century
Inv. 805 – Pinacotheque Collection
The composition captures Unirii Square with the market hall in the background on a busy day. The artist places himself outside, at the edge of the crowd, and manages to observe the characters in the sketch above in their daily interactions. Thus, the shoe-shiner and the officer are seated in the foreground next to the lemonade seller, and behind them come the vegetable vendors with baskets on their shoulders or heads. The crowd forms in the background, and in the background, like a main character, the Great Hall is outlined. It was built in Ghica Square, the future Unirii Square. Built during the time of Alexandru Ioan Cuza, the Great Hall was intended for meat trade and extended until 1872 with other annexes. Constructed by Alfred Godillot after the model of Parisian markets, the Great Hall was the first of the pavilions that made up the Central Halls and the last to be demolished in the last communist decade. The work is signed at the bottom right in black: “A. Murnu”.